آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

چگونه پورت USB را برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها، غیرفعال کنیم؟

مقدمه

به این موضوع توجه کنید : “کامپیوتر شخصی من در اتاق به اشتراک گذاشته شده، افراد عمدتاً از آن برای تماشای فیلم سینمایی استفاده می‌کنند، پورت USB توسط ویروس تهدید می‌شود، بنابراین برای من مهم است که پورت USB را بلاک یا قفل کنم.”

راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و شما بی‌نیاز از هرگونه نرم‌افزار خاصی خواهید توانست پورت‌های USB را غیر فعال کنید. اهمیت این موضوع در مراکز آموزشی خصوصاً دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و کافی‌نت‌ها دوچندان می‌شود.

راه کلی: غیر فعال کردن USB با از کار انداختن Autorun

بیشتر بدافزارها به علت ویژگی Autorun که به صورت خودکار و از طریق فایل autorun.inf اجرا می‌شود گسترش می‌یابند، چراکه این فایل در قسمت root (منبع) پوشه ساختار درختی وجود دارد. این قابلیت باعث اجرا آسان هر فایل و در قالب پیغام “Open folder to view files” خواهد شد و ممکن است درایو و کامپیوتر شما آلوده شود. بنابراین غیرفعال کردن قابلیت Autorun همواره جزء یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. برای انجام این‌کار ابتدا وارد Run (کلیدهای ترکیبی Win + R) شده و عبارت Gpedit.msc را تایپ نمائید، حال مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components را به ترتیب طی نموده تا به Autoplay Policies برسید (کاربران ویندوز XP ممکن است از طریق مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > System بتوانند وارد شوند)، در قدم بعدی بر روی گزینه Turn off Autoplay دوبار کلیک کرده تا پنجره مربوطه باز گردد، حال Enabled را فعال نموده و در قسمت Turn off Autoplay on عبارت All drives را برگزینید. سپس پنجره مربوطه را تائید و OK نمائید.

 

در ادامه با سایر روش‌های غیرفعال‌سازی USB مخصوص کاربران آشنا می‌شوید.

۱) غیرفعال‌کردن درگاه ارتباطی پورت USB کاربران

شما می‌توانید از اتصال دستگاه‌ها به پورت USB توسط اکانت‌های کاربری مختلف، جلوگیری کنید. بنابراین اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را به صورت اشتراکی با دوست خود استفاده می‌کنید می‌توانید سهم جداگانه‌ای برای پورت USB در نظر بگیرید و حساب کاربری وی را جدا کنید. وارد رجیستری ویندوز شوید (Run > Regedit)، سپس مسیر HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesUsbStor را طی نموده و مقدار Start را به عدد ۴ تغییر دهید. برای فعال‌سازی دسترسی مجدد، می‌توانید مقدار آن را به عدد ۳ تغییر دهید. این امر بر روی نسخه‌های ویندوز XP، ویستا، ۲۰۰۰، ۲۰۰۳ و ویندوز ۷ پاسخ می‌دهد.

 

۲) اعمال تغییرات در BIOS، غیرفعال کردن پورت USB و تعریف کلمه‌عبور برای BIOS

عنوان کاملاً مشخص است و نیاز به توضیح خاصی ندارد، وارد BIOS سیستم خود شوید و به دنبال هر چیزی بگردید که به شما اجازه می‌دهد تا پورت USB را غیرفعال کنید. این کار را انجام دهید و از افزودن کلمه‌عبور به BIOS سیستم خود مطمئن شوید.

۳) غیرفعال‌کردن USB توسط User Device Manager

وارد User Device Manager شوید (با کلیک راست نمودن بر روی My Compute، انتخاب گزینه Manage و سپس ورود به بخش Device Manager واقع در پنل سمت چپ)، حال بر روی ابزار USB کلیک راست نموده و گزینه disable را برگزینید تا درگاه USB غیرفعال و قفل شود.

 

البته اگر می‌خواهید کمی آسان‌تر پورت USB را فعال/غیرفعال کنید تنها کافی است یک فایل رجیستری با کلید مربوطه ایجاد نمائید، (فایل را با پسوند reg ذخیره کنید) به عنوان مثال، تصویر زیر را در نظر بگیرید، (به املا حروف دقت داشته باشید و مطمئن شوید آن‌ها را درست وارد می‌کنید:)

 

با دو بار کلیک بر روی این فایل و اجرای آن، دسترسی فعال می‌گردد. شما می‌توانید مقدار مربوطه را به ۰۰۰۰۰۰۰۳ و ۰۰۰۰۰۰۰۴ جهت غیرفعال‌سازی دسترسی تغییر دهید.

نظرات 2 + ارسال نظر
2000 dastan دوشنبه 28 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 08:06 ب.ظ http://2000dastan.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
با اجازه ات به وبت سری زدم
خیلی خوب مینویسی
به منم سر بزن و اگه خواستی تبادل لینک کنیم
منو با نام 2000داستان بلینک و خبرم ده تا بلینکمت

hosein پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:52 ب.ظ

salam motaesefaneh file reg shoma aksesh nist age momkene baram emailesh konid mamnon misham badjori giram

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد