معرفیه افکت های پریمیر
: Video Effects In Premier Pro
__
پیش فرض
کی فریم در پریمیر پرو (بسیار مهم):در نرم افزار های مانند Adobe Premier Pro و Adobe After Effects ساختن کی فریم برای پیدایش تغییرات تدریجی در کلیپ نقش بسیار مهمی را ایفا می کند...
منبع: adobe.com
به گفته شرکت ادوب از کی فریم برای تغییر تدریجی فیلم از حالتی به حالت دیگر حین پخش فیلم یا کلیپ مورد نظر میباشد.
به مثال دقت کنید:
شرکت ادوب افکت Blur را مثال زده است که شرح آن بدین صورت میباشد..
برای تغییر شفافیت تصویر بصورت تدریجی به سه کی فریم نیاز دارید:
1-کی فریم در ابتدای کلیپ با هیچ مقدار Bluring
2-کی فریم در میانه کار با بیشترین مقدار bluring
3-کی فریم در انتهای کار با مینیمم کردن یا صفر کردن مقدار bluring
:Basic 3Dنمایش ویدیو در حالات مختلف سه بعدی.
با این افکت شما قادر به حرکت دادن عکس یا کلیپ خود در امتداد افقی و عمودی و همچنین جلو و عقب بردن آن در تصویر حین پخش کلیپ خود خواهید بود...
بعد از drag&drop کردن Basic 3D بروی کلیپ مورد نظر در تایم لاین به پنجره Effect Control رفته و با باز کردن علامت مثلث کنار آن چهار گزینه میبینیم:
Swivel
Tilt
Distance to Image
Specular Highlight
swivel-A:چرخاندن تصویر در امتداد افق
Tilt-B:چرخاندن تصویر در امتداد قائم
Distance to Image-C:دور یا نزدیک کردن تصویر
D-specular Highlight:نمایش نورافکن بروی عکس یا فیلم مورد نظر حین چرخش(نکته:چناچه تصویر شما حتی 1 درجه هم نگردد این نور افکن نمایان نخواهد شد)
:Camera View
برای نمایش تصویر در زوایای مختلف.
این افکت همانطور که در نام آن نیز پیداست برای نمایش ویدیو در پروژه خود به حالتی که بیننده تصور براین داشته باشد این نما از چرخاندن طبیعی دوربین بروی ایتم بوجود آمده است..
در نظر داشته باشید که برای استفاده از این افکت استفاده از کی فریم ها بسیار مهم و ضروری میباشد...(توصه می کنم .. اگر به ایجاد کی فریم آشنایی ندارید صفحه قبل را مطالعه کنید)
بعد از Drag&Drop کردن افکت بروی فیلم مورد نظر در پالت Effect Control زیر منوهای :
Latitude
Longitude
Roll
Focal length
Distance
Zoom
Fill color
Fill alpha channelرا مشاهده میکنیم......
latitude:برای ایجاد شبه حالتی که دوربین در سطح افق بدور آیتم مورد نظر حرکت می کند...
Longtitude:برای ایجاد شبه حالتی که دوربین در سطح هوریزنتال یا عمود بر امتداد افق بدور آیتم مورد نظر حرکت کند...
Focal Lenght:برای ایجاد شبه حالتی که در آن فاصله کانونی لنز دوربین تغییر میکند..
(توضیح : اگر با انواع Camcoder ها کار کرده باشید حتما متوجه این شده اید که با تغییر فاصله کانونی دوربین بوصیله تکمه ای که در اکثر دوربین های فیلم برداری وجود دارد باعث تغییر نمای ایتم مورد نظر خواهد شد...
فاصله کانونی های کوتاه باعث ایجاد دیدی بازتر نسبت به ایتم اصلی و فاصله کانونی های بزرگ باعث بوجود آمدن دیدی تنگ نسبت به ایتم مورد نظر میباشد...)
Rolls:برای ایجاد شبه حالتی که دروربین در آن بدور آیتم میغلتد...
Distance:برای ایجاد شبه حالتی که درآن میتوان حدفاصل بین دوربین و آیتم را تنظیم کرد..
Zoom:که همگی با زوم کردن آشنا هستیم و نیاز به توضیح ندارد...
Fill color:تعیین کردن رنگ گراند آیتم
ممکن است که با خواندن این آموزش سوالی در ذهن شما مربوط به تفاوت های دو Effect:Basic 3D,Camera View ایجاد شده باشد...
باید توجه کرد که در Basic 3D کل تصویر بصورت سه بعدی میگردد و پشت آن در حین حرکت و گردش خالی میماند و با انداختن ویدیو مورد نظر در لاین 2 و کلیپ دیگری در لاین 1 تفاوت ویژگی های بارز این دو افکت را متوجه خواهید شد...
:Lightening
ایجاد رعد و برق مصنوعی بروی تصویر...
شاید چنین چیزی را در فیلم ها مشاهده کرده اید که مثلا بروی یک عکس ثابت باران یا برف یا .....میبارد..افکت لایتنیگ برای ایجاد یک رعد و برق در حال غرش کردن بکار میرود..(استفاده از کی فریم ها در این مورد نیز از یاد نبرید.)
اما نکته قابل توجه این است که این افکت بدون استفاده از کی فریم ها انمیشن پیدا میکند و می توان با استفاده از تنظیمات پالت Effect Control تغییر مکان آن , تبدیل به چند شاخه شدن در یک طرف , میزان کلفتی یا نازکی آن را تنظیم کرد...
:chroma key
در مورد کروماکی و استفاده از آن در بسیاری از موقیعت ها در صفحه های قبل توضیح دادم..
اکنون انحصارا بحث بر این افکت در پریمیر پرو متمرکز می کنیم...
باید در نمونه گرفتن توجه کرد که تمام رنگ های موجود در تصویر طبق نمونه از بین خواهد رفت پس برای جلوگیری از این اتفاق در نمونه گرفتن حساسیت لازم را اجرا و چندین بار این عمل را تکرار کنید..در غیر این صورت کار شما تمیز و حرفه ای در نخواهد آمد....
نکته دیگری که حائز اهمییت است توجه کردن با عکس یا کلیپ مورد نظر برای کروماکی می باشد...
چناچه عکس شما به عنوان مثال از دو نوع رنگ آبی روشن و آبی تیره شامل است..این موضوع در تمیز در آمدن کار ما خلل ایجاد می کند....
بعد از کروماکی و در آوردن آیتم مورد نظراز درون عکس انتخاب شده باید توجه کرد که پشت عکس خالی و با استفاده از Video 1,2,3 عکس یا کلیپ مورد نظر دیگری به عنوان بک گراند آن قرار داد..
ابتدا در زیر شاخه keying کروماکی را بروی تصویر مورد نظر می اندازیم..
بعد از رفتن به پالت Effect Control چهار گزینه را مشاهده میکنیم:
Similarity
Blend
Threshold
Cutoff
Smoothing
Similaity:برای کاهش رنگ در نمونه گرفته شده از تصویر بطوری که هیچ مقدار از آن باقی نماند...
Blend:برای کاهش شبه رنگ های موجود و نزدیک به نمونه در تصویر...
Threshold:تشخیص مقدار سایه های ایجاد شده از رنگ نمونه در تصویر و کاهش آنها...
Cutoff:برای تیره و روشن کردن تصویر در حوالی رنگ هایی که مثل نمونه از تصویر درآورده شده است..(برای بهتر شدن نمونه کروماکی)
Smooting:برای درآوردن رنگ های طبق نمونه در لبه و کناره های آیتم مورد نظر در تصویر(متشکل از گزینه High,low برای میزان کروماکی)
Mirror Effectبا اعمال این افکت تصویر شما به دوقسمت تقسیم میشود قسمت اول که از تصویر سورس شما میباشد و قسمت دیگر منعکس شده قسمت انتخابی شما در تنظیمات مربوط به این افکت می باشد..
همچنین در تنظیمات این افکت شما قادر به تنظیم کردن زاویه انعکاس تصویر به ساید دیگر خواهید بود.
نحوه تنظیم این افکت در Effect Control:
Reflection Center
با این انتخاب این گزینه شما نقطه ای بصورت علامت جمع در پنجره مانیتور مشاهده خواهید کرد.که با کشیدن موس بروی آن میتوان مکان مناسب را برای منعکس کردن تصویر در طرف دیگر تعیین کرد..
Reflection Angel
در تنظیم زاویه مناسب انعکاس این نکات را به خاطر بسپارید:
زاویه 0 درجه=منعکس شدن تصویر از نقطه انتخابی به چپ
زاویه 90 درجه=منعکس شدن تصویر از نقطه انتخابی به بالا
زاویه 180 درجه=منعکس شدن تصویر از نقطه انتخابی به راست
زاویه 270 درجه=منعکس شدن تصویر از نقطه انتخابی به پایین
Mosaic Effect
برای تبدیل تصویر به نمایشی پیکسلی مانند.
Horizontal/Vertical Blocks
تعداد پیکسل ها در تصویر نسبت به دو مولفه افقی و عمودی تصویر.(با استفاده از کی فریم ها در این مورد نیز شما می توانید تعداد بلوک ها یا پیکسل ها را در واحد زمان بروی تصویر خود افزایش دهید..)
Sharp Colors
بعد از اعمال این افکت به هر پیکسل ایجاد شده مقداری رنگ از سورس تصویر اختصاص می یابد که با این گزینه میتوان برخورداری از رنگ هر قسمت را تنظیم کرد.
Replicate
با این افکت شما قادر به تقسیم کردن تصویر خود به 2..4..8.. تصویر در تصویر اصلی خواهید بود ...(این کار در گذشته در دستگاه های میکس بسیار استفاده می شد)
در اینجا نیز ایجاد فریم ها را به شما توصیه می کنم..چراکه زیبایی این افکت بدون ایجاد فریم و زمانبندی آن بارز نخواهد بود...