شمع روشن - candle in 3dmax | |
در این تمرین ساخت شمع و شمعدان و ایجاد آتش برای شعله شمع توسط fire effect را انجام میدهیم . این تمرین به درخواست یکی از شما دوستان میباشد. برای شروع کار یک استوانه در صحنه ایجاد کنید .این استوانه قسمت شمع را میسازد. برای نمایش خطوط و لبه ها در نمای پرسپکتیو روی نام نما (perspective) کلیک راست کنید و گزینه Edged Face را تیک بزنید . این کار را با کلید F4 نیز میتوانید انجام دهید .
استوانه را به مش تبدیل کنید . برای این کار استوانه را در صحنه انتخاب کنید و در پشته اصلاحگرها کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه convert to: editable mesh را انتخاب کنید . برای دستکاری کردن این موضوع ما از Soft Selection استفاده میکنیم که امکان ایجاد سطوحی نرمتر را به ما میدهد . برای این کار بعد از انتخاب استوانه زیر مجموعه vertex را انتخاب کنید و سپس به قسمت soft selection رفته و گزینه use soft selection را تیک بزنید . حال با حرکت دادن یک نقطه (vertex) نقاط مجاور آن هم حرکت خواهند کرد . میزان تاثیر حرکت روی نقاط مجاور را با مقادیر مختلف امتحان کنید و مقدار مناسب را برای کار انتخاب نمائید . مقدار انتخابی ما در تصویر مشخص است .
با جابجا کردن بعضی از نقاط در یک سمت شکل شمع آب شده را به استوانه بدهید .در صورت اشتباه میتوانید با استفاده از کلیدهای Ctrl+z حرکت را به عقب برگردانید . در تری دی مکس بصورت پیش فرض تا 20 حرکت Undo میشود و با تغییر تنظیمات در قسمت preferences قابل افزایش تا 500 حرکت میباشد . که مقدار بیشتر حافظه بیشتری اشغال میکند .
بعد از شمع نوبت به شمعدان میرسد . برای ساختن آن ما از یک شکل چند خطی (Splin) استفاده میکنیم . شکل مورد نظر را مثل تصویر زیر در صحنه ایجاد کنید . چند خطی مورد نظر را انتخاب کنید و از لیست اصلاحگرها (modifiers) اصلاحگر Lathe را به آن نسبت دهید . با جابجا کردن محور Axis در اصلاحگر روی محور X شکل مناسب را به شمعدان بدهید .
برای ایجاد فتیله ما از یک چند خطی کوچک (spline) استفاده میکنیم . برای قابل رندر شدن و قابل مشاهده بودن در صحنه در قسمت Rendering گزینه های Enable in render و Enable in Viewport را تیک بزنید . ضخامت فتیله را با مقدار Tickness تنظیم کنید .
برای ایجاد جلوه آتش ما از Fire Effect استفاده میکنیم . برای قابل رندر بودن آتش ما نیاز به ابزار کمکی این کار داریم . این ابزار در واقع یک گیزمو (Gizmo) میباشد . برای آتش ما از سه نوع گیزمو میتوانیم استفاده کنیم . که به اشکال مکعب و کره و استوانه میباشند . این ابزارها را در زیر مجموعه Atmospheric Apparatus از قسمت Helpers میتوانید پیدا کنید . یک گیزمو از نوع کره ای (sphere Gizmo) را در قسمت بالای شمع جایی که فتیله قرار دارد داخل صحنه قرار دهید . توجه کنید که این ابزار کمکی برای شکل خود فقط دارای یک مقدار و آن هم شعاع میباشد . شعله شمع ما باید تقریبا" بیضی شکل باشد . برای تغییر شکل دادن آن از ابزار Scale استفاده کنید و آن را روی یک محور که در شکل ما محور z میباشد تغییر مقیاس دهید تا بیضی شکل شود .
به منوی Rendering بروید و گزینه Envirinment را انتخاب کنید . در پنجره باز شده در قسمت Atmosphere برای اضافه کردن جلوه آتش روی Add کلیک کنید . و Fire Effect را انتخا کنید تا به لیست اضافه شود . برای نسبت دادن آتش به گیزمو در قسمت Gizmos روی pick Gizmo کلیک کنید و در صحنه روی گیزمو تیک بزنید تا انتخاب شود . همچنین میتوانید بعد از انتخاب pick gizmo دکمه H را روی صفحه کلید فشار دهید تا لیست انتخاب باز شود و از داخل لیست انتخاب با استفاده از نام موضوعات گیزموی مورد نظر را انتخاب کنید . برای ایجاد شعله مناسب باید مقادیر آتش تنظیم شود . مقادیر زیر تنظیماتی است که ما وارد کرده ایم . شما میتوانید با دستکاری این مقادیر شکلهای بهتر و بیشتری ایجاد کنید .
توجه داشته باشید که جلوه آتش فقط در نمای پرسپکتیو و نمای دوربین قابل رندر شدن میباشد و در نماهای دید عمودی رندر نمیشود . بعد از وارد کردن تنظیمات نمای پرسپکتیو را رندر کنید . شکل بدست آمده باید چیزی شبیه تصویر زیر باشد .
برای ایجاد هاله در اطراف شعله ، ما از یک منبع نور omni استفاده میکنیم . برای این کار منبع نور omni را مانند تصویر روی شعله قرار دهید . برای اینکه نور زیاد در اطراف پخش نشود در قسمت Far Attenuation جلوی Use تیک بزنید تا فعال شود . ومقدار آن را تغییر دهید تا به اندازه مورد نظر شما برسد . این کار در واقع میرایی نور را فعال میکند .
برای اضافه کردن هاله و حلقه آن در اطراف شعله از lens effect استفاده میکنیم . برای این منظور از منوی rendering گزینه Effects را انتخاب کنید . در پنجره باز شده روی Add تیک بزنید و از لیست Lens Effect را انتخاب کنید و ok را کلیک کنید .
از لیست قابلیتهای Lens Effect روی گزینه های Glow و Ring دوبار کلیک کنید تا به لیست موارد مورد استفاده اضافه شوند . تنظیمات هر کدام از گزینه ها را در حالی که همان گزینه انتخاب است انجام دهید . میتوانید از مقادیر موجود در تصویر یا مقادیر دلخواه خودتان استفاده کنید .
برای اعمال شدن این جلوه بر منبع نور در قسمت Lights روی pick Light تیک بزنید و منبع نور Omni را در صحنه انتخاب کنید .
بعد از رندر تصویر شما چیزی شبیه تصویر زیر خواهد بود . با دستکاری روی گزینه های مختلف میتوانید حالت شعله ، رنگ آن و هاله را تغییر دهید . |