آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

شبکه های نسل پنجم

در حالی که شبکه های نسل چهارم تلفن همراه بسیار جوان و نوپا هستند و از راه اندازی آنها در برخی کشورها هنوز شش ماه هم نی گذرد، تحقیق و بررسی بر روی نسل جایگزین آنها از هم اکنون آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات فارس، این موضوع نشان می دهد که عطش علاقمندان به فناوری و متخصصان برای بهره مندی از جدیدترین دستاوردها و پیشرفت ها در این بخش تا چه حد است. از سوی دیگر فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ظرفیت استثنایی دنیای مخابرات برای ارائه سرویس های مدرن و نوین را نشان می دهد.
نسل پنجم شبکه های تلفن همراه که به اختصار ۵G نامیده می شوند، هنوز تنها در مقالات و طرح ها قابل دسترس هستند و کاری برای اجرایی کردن ایده های موجود در این زمینه آغاز نشده است. در واقع شبکه های ۵G مرحله بعدی استانداردهای مخابراتی همراه را شامل می شوند که بعد از استاندارد نسل چهارم یا ۴G از راه می رسد.
هنوز مشخص نیست مشخصات فنی و ویژگی های این استاندارد چه زمانی نهایی می شود،اما پیش بینی می شود این امر ظرف دو سال آینده یعنی حداکثر تا سال ۲۰۱۳ انجام شود. در حال حاضر این اصطلاح به طور رسمی در اسناد رسمی شرکت های مخابراتی یا نهادهای تعیین کننده استانداردهای ارتباطی مانند ۳GPP، WiMAX Forum یا ITU-Rبه کار گرفته می شود،البته برخی صاحبنظران هم از این همه شتابزدگی در تعیین استانداردهای جدید مخابراتی اظهارنارضایتی کرده و می گویند در حالی که هنوز شبکه های نسل چهارم به درستی راه اندازی نشده اند و ظرفیت نهایی آنها مشخص نشده نمی توان از شبکه های نسل پنجم سخن به میان اورد. به هر حال هدف از راه اندازی شبکه های نسل پنجم پاسخگویی به نیازهایی عنوان شده که با ایجاد شبکه های نسل چهارم برای مشترکان به وجود آمده و امید می رود با کیفیت بهتری برآورده شوند.
کارشناسان معتقدند بعد از وضع استانداردهای نسل پنجم ایجاد و راه اندازی شبکه های مخابراتی بر این اساس تا سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید. در واقع می توان گفت هر یک دهه شاهد تغییر اساسی در شبکه های مخابراتی و از راه رسیدن نسل جدیدی از شبکه ها هستیم که از امکانات و توانمندی های خاصی برخوردارند.
نسل اول شبکه های همراه در سال ۱۹۸۱ از راه رسید و حدود ۱۰ سال طول کشید تا شبکه نسل دوم یا همان GSM در سال ۱۹۹۲ متولد شد. سپس استاندارد ۳G شامل W-CDMA/FOMA در سال ۲۰۰۱ ابداع شد. در همین سال ها کار بر روی استاندارد نسل چهارم آغاز شد که ثمره آن شکل گیری شبکه های ۴G در ماه های اخیر است.
انتظار می رود در شبکه های نسل پنجم سرعت آپلود و دانلود از مرز یک گیگابیت در ثانیه بگذرد. این رقم در شبکه های نسل چهارم معادل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه تعریف شده است. این رقم که بسیار سریع تر از سرعت تبادل دیتا از طریق شبکه های اینترنت فعلی در بسیاری از کشورهای جهان است دسترسی به تمامی خدماتی را که فعلا تنها از طریق شبکه اینترنت در دسترس است را ممکن می کند که از جمله آنها می توان به خدمات پیشرفته ویدیویی مانند ویدیو کنفرانس، تماشای هزاران شبکه تلویزیونی ماهواره ای و اینترنتی با کیفیت عالی، بهره مندی از سرویس های چندرسانه ای آموزش الکترونیک، بارگذاری دهها گیگابایت اطلاعات در عرض چند دقیقه و … اشاره کرد.
بد نیست بدانید که سرعت تبادل دیتا در شبکه های مخابراتی با رشد بسیاری سریعی مواجه بوده است. این رقم در شبکه های نسل اول تنها ۱٫۲ کیلوبیت در ثانیه بود که در شبکه های نسل دوم به ۹٫۶ کیلوبیت در ثانیه و در شبکه های نسل سوم به ۳۸۴ کیلوبیت در ثانیه و سپس بیش از دو مگابیت در ثانیه افزایش یافت. این رقم در شبکه های نسل چهارم ۱۰۰ مگابیت در ثانیه بود و در شبکه های نسل پنجم هم به یک گیگابیت در ثانیه خواهد رسید.
باید توجه داشت که سازگاری این استاندارد با IPv6 یا پروتکل اینترنتی نسخه ۶ یکی از مهم ترین مزایای آن محسوب می شود.
در حالی که راه اندازی شبکه های نسل پنجم در اکثر نقاط جهان تنها در مرحله مطالعاتی است، کره ای ها در این زمینه وارد مراحل اجرایی هم شده اند. این کشور در سال ۲۰۰۸ حدود ۵۸ میلیون دلار را به توسعه فناوری های نسل چهارم و پنجم تلفن همراه اختصاص داد. قرار است کره در سال ۲۰۱۲ شاهد راه اندازی چنین شبکه هایی باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد