X
تبلیغات
نماشا
رایتل
پشم سنگ عایق الاستومری
جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388
توسط: آلفا پک

آموزش پریمایر

آشنایی با اصطلاحات مورد نیاز

در جلسه قبل در مورد تدوین صحبت کردم و نکاتی را بیان نمودم . در جلسه دوم از دومین مبحث سری مباحث آشنایی با تدوین توسط نرم افزار پریمایر به ادامه تعریف اصطلاحات مورد نیاز می پردازم .

  1. تدوین
  2. Sequence
  3. Plan
  4. Shut
  5. Take
  6. Timeline
  7. Clip
  8. Key frame
  9. Transition
  10. Effect

 Sequence

سکانس ، توالی  صحنه ها در فیلمنامه می باشد . به بیان دیگر اگر ما یک فیلمنامه را به صحنه ها تقسیم کنیم ، هر صحنه شامل دنباله ای از سکانس ها می باشد.در نرم افزار پریمایر شما قادرید تا سکانس های یک فیلم را در تایم لاین های جداگانه چیده و در تایم لاین اصلی که آن را Master   می نامیم قرار می گیرد . این عمل باعث افزایش سرعت تدوین به دلیل بهره گیری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری گردیده و مدیریت تدوین را ساده تر می نماید .

 Plan

هر سکانس شامل پلان ها می باشد . پلان ها دنباله ممتدی از نماها می باشند که فقط با یکبار روشن و خاموش شده دوربین فیلمبرداری شده باشند . یعنی آنچه که حد فاصل Action   و Cut کارگردان فیلمبرداری شده و مورد قبول قرار گرفته است . لذا دنباله ای ار نمادها که با فشرده دکمه Record  دوربین فیلمبرداری شده و سپس Pause می شود .

 Shut

شات یا نما به محدوده دید دوربین اطلاق می شود و از باز ترین نما یعنی Extreme Long Shut تا بسته ترین نما یعنی Insert و یا Close Up را در بر می گیرد .

 Take

برداشت ، اصطلاحا به فیلمبرداری یک پلان تا رسیدن به مطلوبترین نتیجه اطلاق می شود .

 Timeline

یا نوار زمانی امکانی از نرم افزار پریمایر است که صدا و کلیپ بر روی آن ها چیده شده و سپس عملیات تدوین بر روی آن صورت می گیرد . در واقع نوار زمانی یکی از محیط های اصلی هر نرم افزار تدوین و یا انیمیشن سازی است که با در بر گرفتن کلیپ و صدا ، امکان ویرایش ، ترکیب ، بر هم گذاری و سایر عملیات را فراهم می کند .

 Clip

شامل پلان های فیلمبرداری شده می باشد . و یا می توان بخشی از یک فیلم دانست که قرار است در فرآیند تدوین مورد استفاده قرار گیرد . واحد عملیات ما نیز کلیپ می باشد و در واقع کوچکترین جزئی است که بر روی نوار زمانی قرار می گیرد .کلیپ هم شامل صوت و هم شامل تصویر می باشد .

 Key Frame

در واقع هر گاه شما بخواهید شیئی را بر روی نوار زمانی در یک بازه زمانی خاص تغییر دهید (Rotate,Position,Scale,colorise,Effecting,…) و یا بخواهید جلوه ای در طول یک بازه زمانی خاص بر شیئی که بر روی تایم لاین قرار دارد اعمال شود ، باید از Key Frame استفاده کنید . برای مثال فرض کنید می خواهید یک توپ در فاصله ثانیه های 6 تا 12 از پایین صفحه مونیتور به طرف بالا حرکت کند. چنین می کنیم :

1-  Key Frame ی را در ثانیه 6 قرار می دهیم و سپس توپ را در مکان اولیه اش قرار می دهیم .

2-  Key Frame دوم را در ثانیه 12 قرار می دهیم و سپس توپ را تا مکان مورد نظر یعنی بالای صفحه ، انتقال می دهیم .

3- پیش نمایش فیلم را می بینیم . مشاهده می کنیم که توپ در فاصله ثانیه های 6 تا 12 ، به طور ممتد از پایین صفحه به طرف بالای صفحه حرکت می کند .

اگر بخواهید جلوه ای در طول بازه زمانی خاص و یا از یک مکان معلوم تا مکانی دیگر بر کلیپ شما اعمال شود ، باز هم می توانید به ترتیب فوق از Key Frame ها استفاده نمایید .

 Transition

ترانسیشن یا انتقال ، جلوه ای است که با اعمال میان دو کلیپ متوالی باعث خلق نمای زیبایی در انتقال از یک کلیپ به کلیپ دیگر در طول یک فیلم می شود . پریمایر دارای جلوه های انتقالی زیادی است که به زیبایی صحنه های جالبی را به وجود می آورند .

 Effect

افکت ها آن چنان که در سایر نرم افزار های گرافیکی ، طراحی و فیلمسازی وجود دراد برای ویرایش تصاویر و اعمال جلوه ها بر روی یک کلیپ می باشد . پریمایر دارای افکت های محدود اما کفایت کننده در فرآیند تدوین می باشد . پلاگ این هایی نیز وجود دارند که می توانید با نصب آن ها بر این افکت ها بیفزایید . در هر حال ، خلق فیلم هایی با جلوه های ویژه نیاز به نرم افزار تخصصی و پیشرفته تری دارد که می توانم از Adobe After Effect  نام ببرم . نرم افزار پریمایر با نرم افزار افتر افکت قابلیت تعامل و یا Drag & Edit دارد .

 در مبحث بعدی وارد نرم افزار پریمایر شده و طی جلساتی مراحل متوالی تدوین را بیان خواهم نمود .