آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

آموزش ساخت شمع روشن در مکس

 شمع روشن - candle in 3dmax

در این تمرین ساخت شمع و شمعدان و ایجاد آتش برای شعله شمع توسط fire effect  را انجام میدهیم . این تمرین به درخواست یکی از شما دوستان میباشد.

برای شروع کار یک استوانه در صحنه ایجاد کنید .این استوانه قسمت شمع را میسازد. برای نمایش خطوط و لبه ها در نمای پرسپکتیو روی نام نما (perspective) کلیک راست کنید و گزینه Edged Face را تیک بزنید . این کار را با کلید F4 نیز میتوانید انجام دهید .

 

 استوانه را به مش تبدیل کنید . برای این کار استوانه را در صحنه انتخاب کنید و در پشته اصلاحگرها کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه  convert to: editable mesh را انتخاب کنید .

برای دستکاری کردن این موضوع ما از Soft Selection استفاده میکنیم که امکان ایجاد سطوحی نرمتر را به ما میدهد . برای این کار بعد از انتخاب استوانه زیر مجموعه vertex را انتخاب کنید و سپس به قسمت  soft selection  رفته و گزینه use soft selection  را تیک بزنید . حال با حرکت دادن یک نقطه (vertex) نقاط مجاور آن هم حرکت خواهند کرد . میزان تاثیر حرکت روی نقاط مجاور را با مقادیر مختلف امتحان کنید و مقدار مناسب را برای کار انتخاب نمائید . مقدار انتخابی ما در تصویر مشخص است .

 

با جابجا کردن بعضی از نقاط در یک سمت شکل شمع آب شده را به استوانه بدهید .در صورت اشتباه میتوانید با استفاده از کلیدهای Ctrl+z حرکت را به عقب برگردانید . در تری دی مکس  بصورت پیش فرض تا 20 حرکت Undo میشود و با تغییر تنظیمات در قسمت preferences  قابل افزایش تا 500 حرکت میباشد . که مقدار بیشتر حافظه بیشتری اشغال میکند . 

 

بعد از شمع نوبت به شمعدان میرسد . برای ساختن آن ما از یک شکل چند خطی (Splin) استفاده میکنیم . شکل مورد نظر را مثل تصویر زیر در صحنه ایجاد کنید . 

چند خطی مورد نظر را انتخاب کنید و از لیست اصلاحگرها (modifiers) اصلاحگر Lathe را به آن نسبت دهید .  با جابجا کردن محور Axis در اصلاحگر روی محور X  شکل مناسب را به شمعدان بدهید .

 

برای ایجاد فتیله ما از یک چند خطی کوچک (spline) استفاده میکنیم . برای قابل رندر شدن و قابل مشاهده بودن در صحنه در قسمت Rendering گزینه های Enable in render  و  Enable in Viewport را تیک بزنید . ضخامت فتیله را با مقدار Tickness تنظیم کنید .

 

برای ایجاد جلوه آتش ما از Fire Effect استفاده میکنیم . برای قابل رندر بودن آتش ما نیاز به ابزار کمکی  این کار داریم . این ابزار در واقع یک گیزمو (Gizmo) میباشد . برای آتش ما از سه نوع گیزمو میتوانیم استفاده کنیم . که به اشکال مکعب و کره و استوانه میباشند . این ابزارها را در زیر مجموعه Atmospheric Apparatus از قسمت Helpers میتوانید پیدا کنید .

یک گیزمو از نوع کره ای (sphere Gizmo)  را در قسمت بالای شمع جایی که فتیله قرار دارد داخل صحنه قرار دهید .

 توجه کنید که این ابزار کمکی  برای شکل خود فقط دارای یک مقدار و آن هم شعاع میباشد . شعله شمع ما باید تقریبا" بیضی شکل باشد . برای تغییر شکل دادن آن از ابزار Scale استفاده کنید و آن را روی یک محور که در شکل ما محور z  میباشد تغییر مقیاس دهید تا بیضی شکل شود .

 

به منوی Rendering  بروید و گزینه  Envirinment  را انتخاب کنید . 

 در پنجره باز شده در قسمت Atmosphere  برای اضافه کردن جلوه آتش  روی Add کلیک کنید . و Fire Effect  را انتخا کنید تا  به لیست اضافه شود .

برای نسبت دادن آتش به گیزمو  در قسمت Gizmos روی pick Gizmo  کلیک کنید و در صحنه روی گیزمو تیک بزنید تا انتخاب شود . همچنین میتوانید بعد از انتخاب pick gizmo  دکمه H را روی صفحه کلید فشار دهید تا لیست انتخاب باز شود و از داخل لیست انتخاب با استفاده از نام موضوعات گیزموی مورد نظر را انتخاب کنید .  برای ایجاد شعله مناسب باید مقادیر آتش تنظیم شود .

مقادیر زیر تنظیماتی است که ما وارد کرده ایم . شما میتوانید با دستکاری این مقادیر شکلهای بهتر و بیشتری ایجاد کنید .

 

توجه داشته باشید که جلوه آتش فقط در نمای پرسپکتیو و نمای دوربین قابل رندر شدن میباشد و در نماهای دید عمودی رندر نمیشود . بعد از وارد کردن تنظیمات نمای پرسپکتیو را رندر کنید . شکل بدست آمده باید چیزی شبیه تصویر زیر باشد . 

 

برای ایجاد هاله در اطراف شعله  ، ما از یک منبع نور omni استفاده میکنیم . برای این کار منبع نور omni  را مانند تصویر روی شعله قرار دهید . برای اینکه نور زیاد در اطراف پخش نشود در قسمت Far Attenuation جلوی Use تیک بزنید تا فعال شود . ومقدار آن را تغییر دهید تا به اندازه مورد نظر شما برسد . این کار در واقع میرایی نور را فعال میکند .

 

برای اضافه کردن هاله و حلقه آن در اطراف شعله از lens effect استفاده میکنیم . برای این منظور از منوی rendering گزینه Effects را انتخاب کنید . در پنجره باز شده روی Add تیک بزنید و از لیست Lens Effect    را انتخاب کنید و ok را کلیک کنید . 

 

از لیست قابلیتهای Lens Effect روی گزینه های Glow و Ring دوبار کلیک کنید تا به لیست موارد مورد استفاده اضافه شوند . تنظیمات هر کدام از گزینه ها را در حالی که همان گزینه انتخاب است انجام دهید . میتوانید از مقادیر موجود در تصویر یا مقادیر دلخواه خودتان استفاده کنید .

 

برای اعمال شدن این جلوه بر منبع نور در قسمت Lights روی pick Light تیک بزنید و منبع نور Omni را در صحنه انتخاب کنید . 

 

بعد از رندر تصویر شما چیزی شبیه تصویر زیر خواهد بود . با دستکاری روی گزینه های مختلف میتوانید حالت شعله ، رنگ آن و هاله را تغییر دهید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد