آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

آموزش های جامع فلش ( فلاش ) و فروشگاه محصولاتalphapack

آموزش مختلف موضوعات فلش ( فلاش ) و جوک و طنز و زمینه های مختلف کامپیوتری

FreeHand چیست ؟

 

 

 

فری‌هند (FreeHand) برنامه‌ای رایانه‌ای برای ترسیم اشکال دوبعدی برداری (استفاده از اشکال هندسی اصلی مانند نقطه، خط،‌ منحنی و چندضلعی برای ساختن تصاویر) است که بیشتر در نشر رومیزی حرفه‌ای کاربرد دارد. این برنامه برای دو سکوی مکینتاش en:Mac OS X و ویندوز en:Microsoft Windows در دسترس است.

این برنامه از جهت کاربرد و محیط کاربری و کاربران بسیار شبیه ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator) است. آلتسیس (Altsys) سازنده آن بود که امتیاز آن را به آلدوس (Aldus) واگذار کرد. از نسخه ۱ تا ۴. پس از ادغام آلدوس با شرکت ادوبی به خاطر شباهت فری‌هند با ایلوستریتور ادوبی آن را به آلتسیس برگرداند. سپس ماکرومدیا آلتسیس را خرید و نسخه ۵ و ۵.۵ (فقط ویژهٔ سیستم عامل مکینتاش) و نسخه‌های بعدی تا ۱۱ را منتشر کرد. در سال ۲۰۰۵ ادوبی ماکرومدیا را خرید و دوباره فری‌هند به ادوبی بازگردانده شد.


فری‌هند برنامه‌ای منعطف برای طراحی صفحات (به ویژگی از نسخه ۴ که امکان کار با چند صفحه در یک پرونده به ‌آن اضافه شد) همراه با امکانات گسترده برای ساخت اشکال برداری برای چاپ و صفحات وب است.


آیندهٔ فریهند

ماکرومدیا از سال ۲۰۰۴ دیگر نسخهٔ جدیدی از این برنامه ارائه نکرد. عده‌ای دلیل آن را توانایی زیاد فایرورکس (FireWorksدیگر برنامه ماکرومدیا) در انجام کارهای مشابه فری‌هند می‌دانند.

پس از مالکیت ادوبی با توجه به توانایی و شباهت ایلوستریتور تردیدهایی برای ارائه نسخه جدید از سوی ادوبی وجود دارد. با این حال ادوبی گفته است که این برنامه را متناسب با نیازهای مشتریانش توسعه خواهد داد. در 15 می 2007 شرکت ادوبی بطور رسمی اعلام کرد که دیگر این برنامه را توسعه نخواهد داد و به راهکارهای تبدیلو کمک کاربران برای استفاده از نرم افزار ایلوستریتور خواهد پرداخت. بعضی از کاربران این برنامه نگران هستند و امیدوارند که ادوبی توسعه آن را ادامه دهد.


در ایران

در ایران این برنامه بسیار محبوب و پر کاربرد است. البته این برنامه هیچ‌گاه از فارسی یا زبانی غیر از انگلیسی پشتیبانی نمی‌کرد و با توجه به ظهور سیستم عامل و سخت‌افزارهای جدید و توانایی فراوان مجموعه محصولات سری CS ادوبی از این محصولات و وجود نسخه با پشتیبانی فارسی این سری، شاید به مرور از کاربران فری‌هند کاسته شود.

نرم افزار FreeHand یک برنامه گرافیکی برداری است که شما را در طراحی و ایجاد اشکال گرافیکی نظیر آرم ها ، طراحی جلد کتاب ، بروشور ، کارت ویزیت و پوستر یاری می کند.

علاوه بر این ، می توانید تصاویر ساخته شده در این برنامه را با برنامه Flash به تصاویر متحرک تبدیل کنید ، هم چنین امکان ذخیره سازی تصاویر را به نحوی فراهم کنید که قابل استفاده در صفحات وب باشد.

این نرم افزار در کنار Photoshop به عنوان مکمل ویرایش تصویر ، کاربران را در طراحی ، تصویر سازی و چاپ یاری می رساند.

توضیحاتی درباره نرم افزار های برداری :
در اینگونه نرم افزارها تصاویر و متون از یکسری خطوط و منحنی ها که بر اساس فومول های ریاضی تعریف شده اند ، تشکیل می شوند. به عبارت دیگر اشکالی نظیر دایره ، خط ، کمان و غیره به صورت موضوعات مستقلی هستند که می توانید به سادگی آنها را جابجا کنید یا تغییر مقیاس دهید بدون این که در کیفیت آن ها تاثیری داشته باشد.
در این نوع نرم افزارها درجه وضوع نقشی ندارد؛ بنابر این سطح کیفی ترسیمات و متون در حداکثر میزان ممکن است. از این رو بسیاری از طراحان ترجیح می دهند که تصویر سازی را در فتوشاپ انجام دهند ، سپس آن را به FreeHand منتقل کرده و تایپ و حروف نگاری را در این محیط انجام دهند و در نهایت آن را چاپ کنند.

نرم افزارهای FreeHand ، Adobe Illustrator و CorelDRAW نمونه هایی از گرافیک برداری هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد